Bröd man slipper knåda

Det är det enda brödet jag bakar sedan jag hittade det här receptet. Det säger kanske inte lite om hur bra det är!


1 stort äpple eller 1dl äppelmos
ca 6,5 dl mjöl
2 dl vatten
1 1/4 tsk salt
1/4 tsk torrjäst


Börja med att skala äpplet och ta bort kärnhuset. Skär äpplet i bitar och koka det med lite vatten tills det blivit mjukt och puréa bitarna med en stavmixer.

Blanda den ljumna äppelpurén med jäst, salt och ljummet vattnet tills jästen verkar lösa upp sig lite. Blanda sedan ner mjölet. Börja med 5 dl och ha sedan i 0,5 dl i taget. Du kan ev behöva mindre mjöl än vad jag angett men i det hela så ska degen vara smått blöt.

Täck skålen med en varm, blöt dubbelvikt kökshandduk och låt jäsa i 12 timmar. Sikta ut mjöl på ett bakplåtspapper eller på ditt bakbord. Använd en slickepott för att föra över degen till den mjölade ytan. Platta sedan ut degen med händerna. Den ska vara ca 1 1/2 cm - 2 cm när du tryckt ut den.  Vik sedan in hörnen och vänd på degen så att den fina sidan kommer uppåt. Låt jäsa i 1 timme.
När det är en kvart kvar av jäsningstiden så sätt på ugnen på 215grader och ställ in en bakform till hälften fylld med vatten. Vattnet kommer att ge brödet en otroligt krispig skorpa. Skär ett snitt i brödet med en vass kniv.
Baka brödet på mittenfalsen i ca 45 minuter. Låt brödet svalna inlindat i en kökshandduk innan du skär upp det.


Brödet är allra godast nybakat och vill du spara det så föreslår jag att du fryser in det i skivor. Bristen på fett i brödet gör att det inte håller sig färskt lika länge som köpebröd.

Bilderna är från när jag testade att ha i rödbeta i brödet. Otroligt vackert blev det.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0